Startul lucrărilor de consolidare la Planșeul Unirii și de consolidare a Pasajului Rutier a intrat pe ultima sută de metri. Surse din administrația centrală bucureșteană au dezvăluit, în exclusivitate pentru Gândul, care sunt ultimele detalii în cazul celei mai mari lucrări de reabilitare din București, de după Revoluție. Luni a avut loc ultima trasare a Planșeului, iar la sfârșitul lui iulie se va face prima dezvelire a imensei structuri de beton.
Asocierea care a câștigat contractul pentru refacerea Planșeului se pregătește să intervină, efectiv, la structura de beton din Piața Unirii.
Lucrările sunt coordonate de Primăria Sectorului 4, care a primit construcția în administrare de la Primăria Capitalei.
„Luni a avut loc în teren o trasare a Planșeului, respectiv a zonei de interes, de la Hanul lui Manuc spre zona unde se află Ambasada Israelului. Practic, s-au marcat cu borne limitele proiectului, urmând ca zilele următoare să se facă inventarul a tot ce înseamnă mobilier urban”, au spus surse administrative, pentru Gândul.
Potrivit informațiilor obținute în exclusivitate de Gândul, la sfârșitul lunii iulie se va face și prima decopertare.
„Spre sfârșitul acestei luni și începutul lunii august, se va face un sondaj mai mare. Va fi o dezvelire în zona parcului, să se vadă poziția exactă a rețelelor din zona respectivă și cum arată planșeul acolo. Nu se va interveni asupra carosabilului”, au precizat sursele Gândul.
Greul începe însă din luna octombrie, când se vor face primele decopertări în Piața Unirii, care vor afecta circulația rutieră.
În luna octombrie va începe efectiv lucrul în zona Unirii. Acolo se va decoperta și se vor face drumuri provizorii. Se va încerca limitarea pe cât se poate a impedimentelor din trafic”, au mai spus sursele citate.
Durata refacerii Planșeului este de 24 de luni de execuție, plus 9 luni de proiectare. Termenul de proiectare este valabil până la sfârșitul anului. Cu toate acestea, execuția va începe mai devreme.
„Vorbim de o structură de 100 de ani și clar vor fi surprize când se va interveni. Vor fi, inevitabil, și probleme în trafic. Dar cu soluțiile de la Comisia de trafic, de la Brigada Rutieră și de la inginerii proiectanți, se vor găsi cele mai bune variante”, au mai spus sursele Gândul.
Contractul pentru consolidarea și reparația capitală a planșeului de la Piața Unirii s-a semnat, la începutul anului 2024, cu Asocierea Erbașu-Concrete Solutions – BogArt. Este un contract de peste 800 de milioane de lei, cu finanțare de la Guvern. Contractul prevede și consolidarea Pasajului Rutier Unirii.
În momentul de față, se ia în calcul să se lucreze la ambele obiective în același timp. Până acum s-a lucrat la proiectul tehnic, iar în mare, au fost obținute și toate avizele.
Guvernul a decis, în aprilie 2023, suplimentarea cu 750 de milioane de lei a fondurilor din Programul „Anghel Saligny”, pentru reabilitarea și consolidarea Planșeului de la Piața Unirii.
Planșeul de beton din Piața Unirii, pe sub care trece Râul Dâmbovița, este în prezent într-o stare de degradare foarte mare, iar ultima expertiză tehnică a arătat că structura are un risc seismic gradul I.
Potrivit specialiștilor în construcții, care au verificat planșeul, acesta se poate prăbuși în cazul unui seism de intensitate medie, iar problema uriașă este că pe sub Dâmbovița (și pe sub planșeu) se află pasajul de la metrou, dintre Unirii 1 și Unirii 2.
Pe de altă parte, pe deasupra planșeului este organizată circulația rutieră din Piața Unirii. Practic, la această structură trebuie să se intervină de urgență, pentru a se evita o tragedie.
Gândul a publicat încă din martie 2021 imagini în premieră de sub planșeu, care arată starea deplorabilă a construcției. Imaginile pot fi văzute AICI.
CITEȘTE ȘI:
Specialiștii propun DEMOLAREA completă a planșeului din Piața Unirii și refacerea lui de la zero